درباره قرص فلوکستین

درباره قرص فلوکستین

قرص فلوکستین یک داروی ضدافسردگی مهارکننده بازجذب سروتونین (SSRI) است. فلوکستین از جذب سروتونین توسط سلول‌های عصبی (نورون‌ها) جلوگیری کرده و به افراد مبتلا به افسردگی، پانیک، اضطراب یا علائم وسواس فکری عملی کمک می‌کند.

قرص فلوکستین گاهی اوقات همراه با داروی دیگری به نام اولانزاپین (Zyprexa) برای درمان افسردگی شیدایی ناشی از اختلال دوقطبی استفاده می‌شود. این ترکیب همچنین برای درمان افسردگی پس از آزمایش حداقل ۲ داروی دیگر بدون درمان موفقیت‌آمیز علائم، استفاده می‌شود.

چرا قرص فلوکستین (پروزاک) تجویز می‌شود؟

قرص فلوکستین (Prozac) برای درمان افسردگی، وسواس فکری (افکار آزاردهنده‌ای که برطرف نمی‌شوند و نیاز به انجام اقدامات خاص دارند)، برخی از اختلالات خوردن و حملات وحشت (حملات ناگهانی و غیرمنتظره از ترس شدید) استفاده می‌شود. قرص فلوکستین برای تسکین علائم اختلال دیسفریک قبل از قاعدگی از جمله تغییرات خلقی، تحریک‌پذیری، نفخ و حساسیت سینه استفاده می‌شود. فلوکستین در گروهی از داروها قرار دارد که مهارکننده‌های انتخابی باز جذب سروتونین (SSRI) نامیده می‌شوند. این ماده با افزایش مقدار سروتونین به‌عنوان یک هورمون طبیعی در مغز به حفظ تعادل روانی کمک می‌کند.

قرص فلوکستین (پروزاک) همچنین گاهی اوقات برای درمان اعتیاد به الکل، اختلال کمبود توجه، اختلال شخصیت مرزی، اختلالات خواب، سردرد، بیماری‌های روانی، اختلال استرس پس از سانحه، سندرم توره، چاقی، مشکلات جنسی و ترس و فوبیا استفاده می‌شود.

اطلاعات مهم درباره قرص فلوکستین (پروزاک)

اگر پیموزید یا تیوریدازین مصرف می‌کنید یا تحت درمان با تزریق متیلن بلو هستید، نباید از فلوکستین استفاده کنید.

اگر در ۱۴ روز گذشته از مهار کننده MAO استفاده کرده‌اید (مانند ایزوکاربوکسازید، راساژیلین، سلژیلین، فنلزین یا ترانس سی پرومین) از فلوکستین استفاده نکنید.

برخی از افراد هنگام استفاده از داروی ضد افسردگی دچار افکار خودکشی می‌شوند. نسبت به تغییرات خلق و خو یا علائم خود هوشیار باشید.

قرص فلوکستین (پروزاک) می‌تواند قضاوت، تفکر یا مهارت‌های حرکتی را مختل کند. هنگام کار با ماشین‌آلات و مصرف این دارو به‌طور همزمان، احتیاط کنید.

علائم جدید یا بدتر شدن علائم روحی و جسمیتان را به پزشکتان گزارش دهید. علائمی از جمله: تغییرات خلقی یا رفتاری، اضطراب، حملات وحشت، مشکل خواب. اگر احساس می‌کنید تکانشی، تحریک‌پذیر، عصبانی، پرخاشگر، بی‌قرار، بیش‌فعال (از نظر روحی یا جسمی) افسرده شده‌اید یا با خوردن دارو دارای افکار خودکشی هستید، حتما با روانپزشک یا روانشناس خود مشورت کنید.

پزشک شما باید در ویزیت‌های منظم، تاثیر دارو بر شما را بررسی کند. خانواده یا سایر مراقبان شما نیز باید نسبت به تغییر خلق و خو یا علائم اثر دارو هوشیار باشند. افراد مسن ممکن است نسبت به اثرات قرص فلوکستین حساسیت بیشتری نشان دهند. در صورت بارداری از پزشکتان در مورد مصرف فلوکستین بپرسید. مصرف داروی ضد افسردگی SSRI در اواخر بارداری ممکن است عوارض پزشکی جدی در کودک ایجاد کند. از سوی دیگر، اگر مصرف داروی ضد افسردگی خود را خودسرانه متوقف کنید ممکن است دچار افسردگی شوید. اگر در طول مصرف دارو باردار شدید، سریعاً به پزشک خود اطلاع دهید. مادرانی که در دوران شیردهی هستند، در صورت مشاهده علائمی مانند تحریک‌پذیری، گریه‌های بیش از اندازه، مشکلات تغذیه یا افزایش وزن ضعیف در کودک شیرخوار، موارد را باید به پزشک خود اطلاع دهند. قرص فلوکستین برای استفاده افراد زیر ۱۸ سال تأیید نشده است.

چگونه باید فلوکستین (پروزاک) مصرف کنم؟

فلوکستین را دقیقاً طبق تجویز پزشک مصرف کنید. تمام دستورالعمل‌های روی برچسب نسخه را دنبال کنید و تمام راهنماهای دارو یا برگه‌های دستورالعمل را بخوانید. پزشک شما ممکن است گاهی اوقات دوز شما را تغییر دهد. کپسول را کامل ببلعید و آن را له، جویده، شکسته یا باز نکنید.

ممکن است ۴ هفته طول بکشد تا علائم شما بهبود یابد. استفاده از دارو را طبق دستور پزشک ادامه دهید و در صورت عدم بهبود، علائم را به پزشکتان اطلاع دهید. مصرف فلوکستین را به‌طور ناگهانی متوقف نکنید، چرا که در این صورت ممکن است علائم ناخوشایند ترک داشته باشید. از پزشک خود برای کاهش دوز مصرفی و ترک دارو کمک بگیرید.

اطلاعات مربوط به دوز فلوکستین (پروزاک)

نکته:

تأثیر کامل ممکن است تا حداقل پس از ۴ هفته خود را نشان دهد.

خطرهای احتمالی در مقابل نیاز بالینی باید قبل از استفاده از این دارو در کودکان و نوجوانان ارزیابی شود.

اگر مصرف به‌موقع قرص فلوکستین را فراموش کنم، چه می‌شود؟

دارو را در اسرع وقت مصرف کنید، اما اگر نزدیک به نوبت دوز بعدی است، دوز فراموش شده را حذف کنید. همزمان دو دوز مصرف نکنید.

اگر دوز هفتگی در درمان شما وجود دارد و آن را فراموش کرده‌اید، به محض یادآوری دوز فراموش شده را مصرف کنید و دوز بعدی را ۷ روز بعد مصرف کنید. با این حال، اگر تقریبا زمان نوبت دوز هفتگی منظم برنامه‌ریزی شده است، دوز فراموش شده را حذف کرده و نوبت بعدی را طبق دستور مصرف کنید. برای جبران دوز فراموش شده، داروی اضافی مصرف نکنید.

هنگام مصرف فلوکستین از چه چیزهایی باید خودداری کنم؟

نوشیدن الکل می‌تواند عوارض جانبی خاصی از فلوکستین را افزایش دهد. تا زمانی‌که بدانید فلوکستین چگونه بر شما تأثیر می‌گذارد، از رانندگی یا فعالیت‌های خطرناک خودداری کنید. واکنش‌های شما ممکن است مختل شود.

عوارض فلوکستین

در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک به فلوکستین (کهیر، تنفس دشوار، تورم صورت یا گلو) یا واکنش شدید پوستی (تب، گلودرد، سوزش چشم، درد پوست، بثورات پوستی قرمز یا بنفش به همراه تاول)

در صورت داشتن موارد جسمی زیر پس از مصرف دارو، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

تاری دید، دید تونلی، درد یا تورم چشم، یا دیدن هاله‌های اطراف چراغ‌ها

ضربان قلب سریع یا تپنده، درد در قفسه سینه، تنگی نفس و سرگیجه ناگهانی

سطح پایین سدیم در بدن که باعث سردرد، گیجی، اختلال در گفتار، ضعف شدید، استفراغ، از دست دادن هماهنگی بدنی و احساس بی‌ثباتی می‌شود.

واکنش شدید سیستم عصبی مانند سفتی عضلات، تب شدید، تعریق، گیجی، ضربان قلب سریع، لرزش و احساس خستگی

عوارض فلوکستین همچنین ممکن است شامل موارد زیر باشد:

مشکلات خواب (بی‌خوابی)، خواب‌های عجیب و غریب

سردرد، سرگیجه، خواب‌آلودگی، تغییرات بینایی

لرزش، احساس اضطراب

درد، ضعف، خمیازه، احساس خستگی

ناراحتی معده، کاهش اشتها، حالت تهوع، استفراغ، اسهال

خشکی دهان، تعریق، گرگرفتگی

تغییر در وزن یا اشتها

گرفتگی بینی، درد سینوس، گلو درد، علائم آنفولانزا

کاهش میل جنسی، ناتوانی جنسی یا مشکل در ارگاسم.

نام‌های تجاری Prozac® هفتگی Prozac ®Rapiflux ®Sarafem ®Selfemra®