داروی فنوباربیتال چیست؟

جدول محتوایی

برچسب‌ها
(درباره اختلال حرکتی بیشتر بدانیم) آتروفی اختلال تیک اختلال کم توجهی اختلال یادگیری بیش فعالی بیماری مغز و اعصاب بیماریهای متابولیک چیست؟ بیماری کیاری یا کیاری تالیف دکتر نرجس جعفری تشنج تگاتارد حبیبه نژاد بیگلری داروهای موثر بر سیستم اعصاب مرکزی داروی لاموتریژین چیست؟ در درمان تشنج هایی که به سایر دارو پاسخ نداده است استفاده می شود دومپریدون دکتر حبیبه نژاد بیگلری دکتر حبیبه نژاد بیگلریفوق تخصص مغز و اعصاب کودکان دکتر حبیبه نژاد بیگلری فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان ریتالین ریسپریدون سدیم وال پرات سندرم عصبی همراه با حرکات اضافی چیست سیمیوال فلج مغزی فنوباربیتال فوق تخصص مغز و اعصاب فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان فوق تخصص مغزو اعصاب کودکان فوق تخصص مغز و اعصای کودکان قرص رهاکین قرص پردنیزولون كاربامازپين لوتیراستام مموری پاور مننژیت مُهره‌شِکافیا اسپینا بیفیدا مکمل ها نوار مغز چیست دکتر حبیبه نژاد بیگلری فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان ویگاباترین پیراستام چکیده جامعی از کتاب تکامل نلسون کلوبازام یا سرسام

داروی فنوباربیتال چیست؟

فنوباربیتال در سال۱۹۱۲ کشف کشف شد و قدیمی ترین داروی ضد تشنج است که هنوز هم معمولاً مورد استفاده قرار می گیرد.

این دارو توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) برای درمان انواع خاصی از صرع درکشورهای در حال توسعه  توصیه می‌شود .در کشورهای پیشرفته، این دارو معمولاً برای درمان تشنج در کودکان خردسال استفاده می‌شود، در حالی که سایر داروها معمولاً در کودکان بزرگتر و بزرگسالان استفاده می‌شوند.

قرص فنوباربیتال (Phenobarbital) برای درمان انواع مختلف صرع به خصوص در کودکان استفاده می‌شود. فنوباربیتال در درمان بی‌خوابی و اضطراب نیز مصرف می‌شود. این دارو برای مدت طولانی در بدن باقی می‌ماند، بنابراین مقدار دارو در خون تقریبا ثابت باقی می‌ماند حتی اگر یک‌بار در روز مصرف شود.

 

این دارو به صورت قرص و شربت موجود بوده و جذب آن از راه خوراکی آسان است.

مواردمصرف:

صرع

تشنج
بی‌خوابی
اضطراب

عوارض

خواب آلودگی و خستگی، افسردگی، افزایش فعالیت در کودکان، اشکال در توجه، گیجی، مشکلات حافظه، کاهش میل جنسی در مردان، لکنت زبان، ناراحتی معده، کم خونی، کمبود اسید فولیک، راش (جوش)، تب، کاهش سطح کلسیم و ضعف مغز استخوان

نکاتی که در ارتباط با مصرف این دارو باید بدانید

  1. اگر فنوباربیتال را برای حملات تشنج استفاده می‌نمایید، لازم است که حتما دارو را طبق یک برنامه منظم که پزشک تجویز کرده است، مصرف کنید.
  2. فنوباربیتال می‌تواند باعث ایجاد وابستگی و تحمل (حالت بی پاسخی یا کم پاسخی به دارو) شود.
  3. این دارو در صورت بارداری باید با احتیاط مصرف شود و جهت تنظیم مقدار دارو به پزشک مراجعه نمائید.
  4. دارو را می‌توان با و یا بدون غذا مصرف نمود؛ اما رعایت این نکته بسیار مهم است که دارو را هر روز، مانند روزهای دیگر استفاده نمایید. (به عنوان مثال اگر دارو را با غذا مصرف نمودید بهتر است در هر نوبت مصرف، دارو را با غذا مصرف نمایید)
  5. جهت کاهش علائم خواب آلودگی ناشی از مصرف دارو در طی روز ، دارو را ٣٠ – ۶٠ دقیقه قبل از خواب مصرف نمایید.
  6. بدون مشورت با پزشک ، مصرف دارو را بطور ناگهانی قطع نکنید و یا مقدار مصرف دارو را تغییر ندهید.
  7. مصرف منظم دارو در ساعت مشخص در هر روز ، در کنترل تشنجات بسیار مهم است.
  8. در صورت بروز سرگیجه، خواب آلودگی و منگی باید احتیاط نمود و از انجام کارهایی که نیاز به هوشیاری و دقت دارد باید خودداری کرد.
  9. به منظور بررسی پیشرفت درمان ، مراجعه به پزشک ضروری است.
  10. با توجه به اینکه فنوباربیتال ممکن است باعث کاهش اثر قرص‌های ضدبارداری خوراکی گردد، پیشنهاد می‌شود در مدت مصرف این دارو از یک روش دیگر جلوگیری مثل کاندوم نیز استفاده کنید.
  11. از مصرف الکل همراه فنوباربیتال باید خودداری نمود.
  12. این دارو در کودکان باید با احتیاط تجویز ‏شود.
  13. فنوباربیتال در شیر ترشح می‌شود. بنابراین مصرف این دارو در دوران شیردهی منع شده است.
  14. بیماران سالخورده نسبت به اثرات فنوباربیتال حساس‌تر هستند و معمولاً به مقادیر کمتر دارو احتیاج ‏دارند.
  15. در صورت فراموش شدن یک نوبت مصرف دارو به محض به یاد آوردن، آن نوبت باید مصرف شود، ولی اگر تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی فرارسیده باشد، از مصرف نوبت فراموش شده و دوبرابر کردن مقدار مصرف بعدی باید خودداری شود.

 

تب و تشنج در کودکان
درباره مغز چه سوالاتی دارید؟
درباره مغزمان بیشتر بدانیم
بپرسید
مغزمان را بیشتر بشناسیم

دیدگاه خود را بنویسید

ایمیل شما به دیگر کاربران نمایش داده نمی شود