داروی ریتالین چیست؟

جدول محتوایی

برچسب‌ها
(درباره اختلال حرکتی بیشتر بدانیم) آتروفی اختلال تیک اختلال کم توجهی اختلال یادگیری بیش فعالی بیماری مغز و اعصاب بیماریهای متابولیک چیست؟ بیماری کیاری یا کیاری تالیف دکتر نرجس جعفری تشنج تگاتارد حبیبه نژاد بیگلری داروهای موثر بر سیستم اعصاب مرکزی داروی لاموتریژین چیست؟ در درمان تشنج هایی که به سایر دارو پاسخ نداده است استفاده می شود دومپریدون دکتر حبیبه نژاد بیگلری دکتر حبیبه نژاد بیگلریفوق تخصص مغز و اعصاب کودکان دکتر حبیبه نژاد بیگلری فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان ریتالین ریسپریدون سدیم وال پرات سندرم عصبی همراه با حرکات اضافی چیست سیمیوال فلج مغزی فنوباربیتال فوق تخصص مغز و اعصاب فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان فوق تخصص مغزو اعصاب کودکان فوق تخصص مغز و اعصای کودکان قرص رهاکین قرص پردنیزولون كاربامازپين لوتیراستام مموری پاور مننژیت مُهره‌شِکافیا اسپینا بیفیدا مکمل ها نوار مغز چیست دکتر حبیبه نژاد بیگلری فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان ویگاباترین پیراستام چکیده جامعی از کتاب تکامل نلسون کلوبازام یا سرسام

داروی ریتالین چیست؟

متیل فنیدات با نیمه عمر ۴ ساعته و نام تجاری ریتالین، از ترکیبات مشابه آمفتامین ها می باشد و در پزشکی برای درمان بهبود و درمان افسردگی اختلالات کم توجهی و بیش فعالی تجویز می شود. اما متاسفانه به دلیل تبلیغات گسترده و وجود باورهای اشتباه بسیاری از محصلین اقدام به مصرف ریتالین کرده و از آن به عنوان قرص شب امتحان یادمیکنند غافل از اینکه مصرف خارج از دستور پزشک آن عوارض مخربی بر روی سلامت فرد دارد و باعث وابستگی مصرف کننده به این محرک می شود.

ریتالین دارویی محرک از خانواده آمفتامین ها می باشد و در از نظر اعتیادزایی در کنار سایر اعضای این خانواده همچون اکستازی قرار میگیرد. مصرف این محرک باعث تحریک سیستم عصبی به ترشح بیشتر دوپامین می شود و این ترشح دوپامین باعث ایجاد حالت سرخوشی در مصرف کننده می شود. به همین جهت از این دارو در دوزهای پایین برای بیمارانی که به علت کمبود دوپامین در مغز با مشکلاتی همچون عدم تمرکز مواجه هستند استفاده می شود.

همانطور که گفتیم ترشح دوپامین باعث ایجاد حالت سرخوشی در مصرف کننده می شود و متاسفانه بسیاری برای تجربه حالت سرخوشی اقدام به استفاده غیراصولی این دارو میکنند. مصرف مکرر از این محرک باعث ایجاد تحمل نسبت به آن شده و مصرف کنندگان برای تجربه حالت سرخوشی ناشی از مصرف ریتالین مجبور به افزایش دوزمصرفی میشوند و اعتیاد به این محرک شکل میگیرد.

در سوی دیگر مصرف خارج از تجویز پزشک این محرک باعث میشود تا مصرف کنندگان به علت عدم درک صحیح خستگی و نیاز به استراحت، دچار کم خوابی غیرطبیعی شده و بتوانند بازه ی زمانی زیادی را بیدار باشد. متاسفانه این ویژگی باعث شده تا بسیاری از دانشجویان و دانش آموزان در زمان امتحانات برای مطالعه بیشتر و مقابله با خواب خود اقدام به مصرف ریتالین کنند، به همین جهت است که بسیاری از محرک به عنوان “قرص شب امتحان” یاد میکنند.

بسیاری بر این باورند که مصرف ریتالین منجر به افزایش تمرکز مصرف کننده میشود اما در پاسخ به این باور غلط باید بگوییم که مصرف خودسرانه این دارو نه تنها باعث افزایش تمرکز نمی شود بلکه باعث ایجاد اضطراب و روان پریشی شود.

این دارو برای برخی از بیماری‌ها کاربرد دارد، اما مصرف خودسرانه آن به کاهش کارایی سیستم مغز و اعصاب مرکزی منجر می‌شود. داروی ریتالین از سوی پزشکان برای کودکان بیش فعال تجویز می‌شود و خواب را کم می‌کند، اما این موضوع که افراد بالغ به منظور افزایش یادگیری و زمان بیشتری بیدارماندن از آن استفاده می‌کنند حتمابرای آنها عوارضی خواهد داشت که شناخته شده‌ترین آن پرخاشگری و ایجاد اختلال در سیستم اعصاب مرکزی است.

بطور کلی مصرف این دارو عوارضی همچون دیگر محرک ها مانند کوکائین، حشیش، اکستازی دارد و به همین جهت تحت هیچ شرایطی نباید به صورت خودسرانه از آن استفاده کرد.

آیا مصرف ریتالین تجویز شده نیز عوارض مخربی برای مصرف کننده دارد؟

خیر، همانطور که گفتیم این دارو به جهت بهبود بیماری های مشخص استفاده میشود و پزشکان در دوز و بازه ی زمانی مشخصی اقدام به تجویز آن میکنند بنابراین تنها مصرف آن تحت نظر پزشک مجاز است و برای مصرف کننده عوارضی ندارد.

عوارض مصرف ریتالین:

همانطور که گفتیم ریتالین دارویی محرک است و درکنار سایر محرک های همچون حشیش طبقه بندی میشود و بدیهی است که مصرف خارج از رویه آن میتواند عوارض جبران ناپذیری برای مصرف کننده داشته باشد که در ادامه به بررسی برخی از این عوارض خواهیم پرداخت:

  • پرخاشگری
  • تحریک پذیری
  • اختلالات بینایی
  • سرگیجه و سردرد
  • حرکات غیر ارادی عضلات
  • بیماری‌های قلبی و کبدی
  • حالت تهوع و استفراغ متعدد
  • بی اشتهایی و کاهش وزن شدید
  • نوسانات خلقی و افکار غیرطبیعی
  • کاهش قدرت یادگیری و تنبلی مغز
  • برهم ریختگی ریتم قلبی و افزایش فشارخون
  • بی حسی و زخم‌های غیرمعمول بر روی دست و پا

    ترک ریتالین:

    از آنجایی که ریتالین دارویی محرک می‌باشد مصرف غیراصولی آن باعث ایجاد وابستگی روانی و جسمانی می‌شود و ترک ریتالین نیازمند خدمات درمانی چندجانبه می‌باشد و حتماً باید تحت نظر روان پزشکان و روان شناسان انجام بگیرد تا علاوه بر کسب سلامت جسمانی، با برگزاری جلسات مشاوره و دریافت خدمات روان‌شناختی، مصرف این محرک از ذهن و روان مصرف کننده نیز خارج شده و بیمار در کوتاه‌ترین زمان ممکن بتواند سلامت خود را کسب کند.

 

تب و تشنج در کودکان
درباره مغز چه سوالاتی دارید؟
درباره مغزمان بیشتر بدانیم
بپرسید
مغزمان را بیشتر بشناسیم

دیدگاه خود را بنویسید

ایمیل شما به دیگر کاربران نمایش داده نمی شود