علائم تومورمخچه

علائم تومور مخچه

علائم و نشانه های تومور مخچه بسیار متفاوت بوده و به سایز، منطقه و میزان رشد تومور مغز بستگی دارد. علائم و نشانه های عمومی که بر اثر تومور مخچه ایجاد می گردند، می توانند شامل موارد ذیل باشند:

بروز سردرد و یا تغییر الگوی سردرد و سردردهایی که به مرور شدیدتر و گسترده تر می شوند.

حالت تهوع یا استفراغ بی دلیل

مشکلات بینایی مانند تاری دید، دوبینی و یا از بین رفتن بینایی

از دست دادن تدریجی حس یا توانایی حرکت در بازو و پاها

از دست دادن تعادل

مشکلات گفتاری

سردرگمی در امور روزانه

تغییر خلق و خو و رفتار

تشنج علی الخصوص در افرادی که سابقه تشنج نداشته اند

مشکلات شنوایی

تومور مخچه چیست؟

تومور مخچه توده ای از سلول هایی که به صورت غیر طبیعی در مغز رشد یافته اند می باشد. انواع مختلفی از تومورهای مغزی وجود دارند. برخی از تومورهای مخچه غیر سرطانی(خوش خیم) و برخی از تومورها از نوع سرطانی و بدخیم می باشند. تومورهای مخچه می توانند در مغز شروع به رشد نمایند و یا تومورهایی که در سایر نقاط بدن شروع به رشد نموده اند پخش شده و به داخل مغز نفوذ یابند.

علائم تومور مخچه

سرعت بزرگ شدن یک تومور مخچه می تواند متفاوت باشد. سرعت رشد و محل تشکیل و گسترش تومور می تواند بر عملکرد سیستم عصبی شما تاثیر منفی بگذارد.

انواع توموهای مخچه

نوروم آکوستیک

آستروسیتوم

متاستازهای مغزی

پلوروس کروئید کارسینوما

تومورهای جنینی

اپاندیموما

گلیوبلاستوما

گلیوما

مدولوبلاستوما

مننژیوما

الیگودندروگلیوما

تومورهای مغزی کودکان

پینوبلاستوما

تومورهای هیپوفیز

علت تومور مخچه

تومورهای اولیه مخچه از خود مغز و یا بافت های نزدیک به آن منشا می گیرند. بافت های نزدیکی که می توانند سرطانی شوند شامل غشای پوشاننده مغز(مننژ)، اعصاب جمجمه، غده هیپوفیز می باشند. تومورهای اولیه مغز هنگامی شروع می شوند که سلول های عادی دچار جهشی در دی ان ای خود می شوند. این جهش به سلول ها اجازه می دهد تا بزرگ شده، رشد پیدا کرده و تقسیم شوند و حتی زمان مرگ سلول های عادی به حیات خود ادامه دهند. این سلول ها توده های غیرعادی سلولی می سازند که به آنها تومور گفته می شود.

در بزرگسالان تومورهای ثانویه مخچه که در جای دیگری از مغز رشد می کنند و به این قسمت سرایت می کنند، شایع تر از تومورهای اولیه هستند. انواع مختلفی از تومورهای اولیه مخچه وجود دارد که هر کدام نام خود را به واسطه نوعی از سلول درگیر کسب نموده است. این اسامی عبارتند از:

گلیوم. گلیوم که توموری است که در مغز و یا نخاع ایجاد می شود و شامل آستروسیتوم ها، اپندیموما ها، گلیوبلاستوما ها، الیگواستروسیتوم ها و الیگودندروگلیوما می گردد.

مننژیوم. توموری است که از غشای مغز و نخا به نام مننژس شروع می شود. بیش تر توده هایی که در این ناحیه ایجاد می شوند، غیر سرطانی هستند.

نوروم آکوستیک. این تومورهای خوش خیم بر روی اعصاب کنترل ایجاد شده و تعادل و شنوایی را که از گوش داخلی کنترل می شوند، با اختلال مواجه می کند.

آدنوم های هیپوفیز. این نوع از تومورهای مخچه خوش خیم بوده و غده هیپوفیز را در انتهای مغز درگیر می کنندو این تومورها می توانند روی هورمون های هیپوفیز تاثیر گذاشته و در سطح بدن اثراتی منفی از خود بر جای بگذارند.

مدالوبلاستوما. این نوع از تومورهای سرطانی در کودکان بسیار شایع می باشند. مدالوبلاستوما در قسمت تحتانی مغز شروع شده و تمایل دارند از طریق مایع نخاعی در بدن پخش شوند. این نوع از تومورها در بزرگسالان با آنکه کم تر دیده شده اند، اما وجود دارند.

تومورهای میکروبی. تومورهای سلول های میکروبی می توانند در زمان کودکی و قسمت هایی که سلول های بیضه و تخمدان شکل می گیرند، گسترش پیدا نمایند. اما بعضی اوقات سلول های میکروبی در قسمت های دیگر بدن همچون مغز تاثیر منفی می گذارند.

کرانیوفارنژیوما. ایت این تومورهای نادر و غیر سرطانی در نزدیکی هیپوفیز شروع به رشد می نمایند و تعادل هورمون های بدن را از کنترل خارج می کنند.  کرانیوفارنژیوما به آرامی رشد می کند و می تواند بر سایر قسمت های نزدیک به این غده تاثیر منفی بر جای بگذارد.

ریسک فاکتورهای تومور مخچه

در بیش تر افراد مبتلایان به بیماری اولیه تومور مخچه، علت بیماری مشخص نمی شود. اما پزشکان برخی عوامل را شناسایی کرده اند که می توانند خطر تومور را افزایش دهند.

قرار گرفتن در معرض نوعی از پرتو که یونیزان نامیده می شود می تواند احتمال ابتلا به این عارضه را افزایش دهد.

سابقه خانوادگی ابتلا به تومورهای مغزی نیز میتواند یکی از عوامل خطرآفرین باشد. بخش کمی از تومورها می تواند در افرادی با سابقه این بیماری رخ دهد.

درمان تومور مخچه

درمان تومور مخچه می تواند نسبت به نوع، اندازه و ناحیه درگیر تومور و همچنین شرایط سلامتی شما متفاوت باشد. جراح مغز نخاع و ستون فقرات می تواند در این زمینه بهترین و مناسب ترین نوع جراحی را برای شما انتخاب کند.

جراحی تومور مخچه

در صورتیکه تومور مخچه در ناحیه ای باشد که دسترسی برای جراحی ممکن باشد، جراح مغز نخاع و ستون فقرات نسبت به برداشتن این تومور اقدام می نماید. در برخی موارد، تومورهای کوچک برای جراحی گزینه های راحت تری هستند. جراحی مغز  برای برداشتن تومور می تواند خطراتی مانند عفونت و خونریزی را به همراه داشته باشد.

دکتر حبیبه نژاد بیگلری – فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان