آبسه مغزی چیست؟

آبسه مغزی چیست؟

جدول محتوایی

برچسب‌ها
آریپیپرازول چیست؟ اختلالات ژنتیکی به نام لوکودیستروفی اسپاستیسیتی، پاراپلژی، بیماری نرون حرکتی افسردگی سایکوتیک انوکساپارین چیست؟ دکتر حبیبه نژاد بیگلری بیماری HSP بیماری خود ایمنی بیماری میتوکندریال بیماریهای متابولیک چیست؟ بیماری پارکینسون بیماری کاناوان چیست؟ تری هگزیفنیدیل - آرتان تشنج حبیبه نژاد بیگلری داروهای ضد صرع داروهای موثر بر سیستم اعصاب مرکزی داروی توپیرامات چیست؟ داروی زیپکس چیست داروی ضد زوال عقل دکتر حبیبه نژاد بیگلری داروی نیترازپام چیست؟ درباره داروی لاکوزامید درباره داروی یونی ماید درباره منیزیم در درمان تشنج هایی که به سایر دارو پاسخ نداده است استفاده می شود درمان دمانس واسکولار دستور عمل اجرایی و ابزار غربالگری تکامل دونپزیل دکتر حبیبه نژاد بیگلری دکتر حبیبه نژاد بیگلری فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان دکتر حبیبه نژاد بیگلریفوق تخصص مغز و اعصاب کودکان رقیق کننده خون شبیه هپارین سیبلیوم فوق تخصص مغز و اعصاب فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان فوق تخصص مغزو اعصاب کودکان فوق تخصص مغز و اعصای کودکان قرص رهاکین قرص ملاتونین چیست؟ لاکوزامید چیست؟درباره داروی لاکسا لوتیراستام لوپوس اریتماتوز نوار مغز چیست دکتر حبیبه نژاد بیگلری فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان ویروس‌های هرپس سیمپلکس ویگاباترین کمک به درمان حمله های میگرن
آبسه مغزی

آبسه مغزی چیست؟

آبسه مغزی به تجمع چرک و باکتری ها وسایر سلول های ایمنی در بافت مغز ، آبسه مغزی می گویند.چرک و باکتری ها در این بیماری سبب تورم مغز می شود.عفونت های مغزی عموما نادر هستند؛ زیرا بدن ما به قدری تکامل یافته است که بتواند از این عضو حیاتی به درستی محافظت کند.یکی از این محافظت ها، سد خونی است. سد خونی مغزی یک غشا ضخیمی است که ناخالصی های خون را قبل از این که اجازه وارد شدن به قلب را داشته باشند، فیلتر می کند . با این حال در برخی موارد، میکروب میتواند از این سد دفاعی عبور کرده و مغز را آلوده کنند.آبسه مغزی در اثر عفونت با باکتری ها یا قارچ ها ایجاد می شود. اگر سیستم ایمنی بدن قادر به از بین بردن عفونت نباشد، برای محدود کردن گسترش آن به بافت های سالم و جلوگیری از چرکی شدن ، عفونت را به شکل آبسه در می آورد.

عوامل خطرساز ابتلا به آبسه مغزی

افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف
آسیب و ضربه به سر
مننژیت
داروهای سرکوب کننده ایمنی
عفونت مزمن سینوس وگوش

علائم و نشانه های آبسه مغزی

علائم آبسه مغزی شبیه به هر ضایعه فضا گیر در مغز می باشد که از مهم ترین علائم این اختلال عبارتنداز:
سردرد های شدید و ناگهانی
سردردی که با مسکن بهتر نمیشود
تب بالای ۳۸درجه
تشنج
تهوع و استفراغ
تغییرات شدید خلقی و شخصیتی
تغییرات عملکرد ذهن، گیجی و کاهش پاسخگویی
کاهش حواس
اختلال در تکلم و بینایی 

دلایل بروز آبسه مغزی

عفونت باکتری شایع ترین علت آبسه مغزی است که با ورود قارچ، ویروس ها ویا باکتری ها به مغز از طریق یک زخم درسر یا عفونت در جایی دیگر از بدن ایجاد می شود.از رایج ترین منابع عفونتی که باعث آبسه مغزی می شود. عبارتنداز:

عفونت جمجمه 

یکی از علل عمده آبسه مغزی عفونت در جمجمه می باشد که این عفونت خود در اثر عواملی از قبیل، عفونت در گوش میانی، عفونت سینوس ها، عفونت استخوان پشت چشم رخ می دهد.

عفونت وارد شده به جریان خون

از عفونت های منتقله به خون میتوان به عفونت ذات ریه ، عفونت قلب، عفونت های پوستی، عفونت های پوشش روده، عفونت های لگنی از جمله عفونت هایی هستند وارد خون شده و از آن طریق در نهایت به مغز راه می یابند.

بیشتر در مورد تخصص دکتر علیرضا شیخی بدانید:

جراحی مغز

بروز عفونت در اثر سیستم ایمنی ضعیف

افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیفی دارند در معرض خطربالاتری برای ابتلا به آبسه مغزی ناشی از عفونت منتقله از راه خون هستند. به این دلیل که سیستم ایمنی این افراد قادر مبارزه به عفونت ها نمی باشد.ازمهم ترین عواملی که سبب بروز سیستم ایمنی ضعیف در فرد می شود میتوان به ایدز،افراد مبتلا به سرطان، افراد سرطانی که تحت شیمی درمانی قرار گرفته اند،افرادی که تحت پیوند عضو قرار گرفته اشاره کرد.

عفونت ایجاد شده در اثر ضربه به سر

ضربه مستقیمی به جمجمه و بروز شکستگی در جمجمه راه عفونت را برای نفوذ به سر ایجاد کرده و علاوه بر آبسه مغزی عوارض جانبی دیگری را در مغز ایجاد خواهد کرد.

عوارض آبسه مغزی

بروز صرع و حملات تشنجی
بروز مننژیت یا عفونت غشا محافظت کننده اطراف مغز
بروز آسیب های مغزی
بازگشت مجدد آبسه

هیات تحریریه وب سایت

تب و تشنج در کودکان
درباره مغز چه سوالاتی دارید؟
درباره مغزمان بیشتر بدانیم
بپرسید
مغزمان را بیشتر بشناسیم

دیدگاه خود را بنویسید

ایمیل شما به دیگر کاربران نمایش داده نمی شود