بیماری‌های سندهوف و تی ساکس: تشخیص و یافته‌های تصویربرداری

جدول محتوایی

برچسب‌ها
(درباره اختلال حرکتی بیشتر بدانیم) آتروفی اختلال تیک اختلال کم توجهی اختلال یادگیری بیش فعالی بیماری مغز و اعصاب بیماریهای متابولیک چیست؟ بیماری کیاری یا کیاری تالیف دکتر نرجس جعفری تشنج تگاتارد حبیبه نژاد بیگلری داروهای موثر بر سیستم اعصاب مرکزی داروی لاموتریژین چیست؟ در درمان تشنج هایی که به سایر دارو پاسخ نداده است استفاده می شود دومپریدون دکتر حبیبه نژاد بیگلری دکتر حبیبه نژاد بیگلریفوق تخصص مغز و اعصاب کودکان دکتر حبیبه نژاد بیگلری فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان ریتالین ریسپریدون سدیم وال پرات سندرم عصبی همراه با حرکات اضافی چیست سیمیوال فلج مغزی فنوباربیتال فوق تخصص مغز و اعصاب فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان فوق تخصص مغزو اعصاب کودکان فوق تخصص مغز و اعصای کودکان قرص رهاکین قرص پردنیزولون كاربامازپين لوتیراستام مموری پاور مننژیت مُهره‌شِکافیا اسپینا بیفیدا مکمل ها نوار مغز چیست دکتر حبیبه نژاد بیگلری فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان ویگاباترین پیراستام چکیده جامعی از کتاب تکامل نلسون کلوبازام یا سرسام

بیماری‌های سندهوف و تی ساکس(Sandhoff and Tay Sachs disease) یا گانگلیوسایدوز GM-2 اختلالات ژنتیکی اتوزومال مغلوب بوده که منجر به نابودی پیشرونده سلول‌های عصبی شده و مبتلایان به آن به صورت ارثی در تولید هگزوز آمینیدازهای A و B و AB (hexosaminidase) نقص دارند.

در این مطالعه تمامی بیماران با تشخیص این بیماری بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ در بخش نورولوژی اطفال بیمارستان مفید وارد شدند. سپس بیماری با پروفایل نورومتابولیک و سطح آنزیم هگزوز آمینیدازهای A و B و AB مورد تایید قرار گرفت. در این حین، همچنین سن، جنسیت، سابقه بیماری‌های زمینه‌ای، میزان تکامل و یافته‌های بالینی و تصویربرداری مورد ثبت و بررسی قرار گرفتند.

یافته‌های این مطالعه حاکی از آن بود که ۸۳ درصد از این بیماران حاصل ازدواج فامیلی بودند. همگی بیماران نیز از تاخیر تکاملی رنج می‌بردند. در طی فالوآپ‌های ۵ ساله، تمامی بیماران یا کاملا بی حرکت شده یا به دنبال علت‌های مختلف چون تشنج‌های مقاوم به درمان، پنومونی آسپیراسیون یا اختلالات بلع متاسفانه فوت کرده بودند.

در یافته‌های رادیولوژیک نیز درگیری دوطرفه تالاموس، آتروفی مغزی و هایپومیلیناسیون در نزدیک به ۵۰ درصد از بیماران مشهود بود.

در نهایت پیشنهاد میکنیم که در هر بیماری که با Cherry-red spots، حساسیت زیاد به صداها(hyperacusis)، تشنج‌های مقاوم به درمان و همچنین تاخیرهای تکاملی در نزدیکان مراجعه نمود، بررسی گانگلیوسایدوز GM-2 مد نظر قرار گیرد.

لینک مقاله

تب و تشنج در کودکان
درباره مغز چه سوالاتی دارید؟
درباره مغزمان بیشتر بدانیم
بپرسید
مغزمان را بیشتر بشناسیم

دیدگاه خود را بنویسید

ایمیل شما به دیگر کاربران نمایش داده نمی شود