پارزی چیست؟

پارزی وضعیتی است که در آن حرکت عضلات ضعیف می شود. بر خلاف فلج، افراد مبتلا به پارزی هنوز هم بر عضلات آسیب دیده کنترل دارند. این وضعیت به دلیل آسیب عصبی اتفاق می افتد که می تواند در اثر عوامل یا شرایط مختلفی ایجاد شود.

پارزی چیست؟

پارزی به شرایطی اشاره دارد که در آن حرکت ماهیچه ها ضعیف یا مختل شده است. همچنین ممکن است گاهی اوقات آن را “فلج جزیی” یا “فلج نسبی” بنامند.

اگرچه این وضعی روی عضلات شما تأثیر می گذارد اما معمولاً به دلیل آسیب عصبی رخ می دهد.

شبکه گسترده ای از اعصاب حرکت عضلات در بدن ما را کنترل می کنند. اگر بخشی از این شبکه آسیب دیده باشد، ممکن است ماهیچه های منطقه آسیب دیده به درستی کار نکنند.

عوامل مختلفی وجود دارد که می تواند باعث انواع مختلف Paresis شوند. این وضعیت اغلب توسط ناحیه ای از بدن که تحت تأثیر قرار می گیرد طبقه بندی می شود.

تفاوت پارزی با فلج

پارزی با ضعف عضلانی مشخص می شود. فرد مبتلا هنوز هم می تواند عضله یا عضلات آسیب دیده را حرکت دهد. با این حال، این حرکات ضعیف تر از حد معمول است.

این وضعیت با فلج متفاوت است. فردی که فلج می شود به هیچ وجه قادر به حرکت دادن یک عضله یا گروه خاصی از عضلات نیست.

همچنین ممکن است پارزی که به عنوان پسوند استفاده شود تا مشخص کند چند بخش از بدن را تحت تأثیر قرار دهد. به عنوان مثال، فرد مبتلا به مونوپارزی، دارای ضعف عضلانی در یک اندام است.

پسوند مربوط به فلج “-plegia” است. با استفاده از همین مثال، فرد مبتلا به مونوپلژی، در حرکت یک اندام فلج شده است.

عوامل مختلفی وجود دارند که می تواند باعث آسیب عصبی شود. چندین نمونه از دلایل عبارتند از:

آسیب سر

آسیب نخاعی

فشار بر روی نخاع یا اعصاب ناشی از مواردی مانند التهاب، چرخش استخوان یا تومور

سکته مغزی

تشنج

مالتیپل اسکلروزیس (MS)

فلج مغزی

دیابت

عفونت های خاصی مانند ویروس اپشتین بار و سیفلیس

سندروم گیلن باره

اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS)

در زیر چندین نمونه از انواع مختلف پارزی وجود دارد:

مونوپارزی: ضعف عضلانی که روی یک اندام مانند پا یا بازو اثر می گذارد.

پاراپارزی: ضعف عضلانی که هر دو پا را تحت تأثیر قرار می دهد.

همی پارزی: ضعف عضلانی که در یک طرف بدن شما مانند بازوی چپ و پای چپ تأثیر می گذارد.

کوادری پارزی: ضعف عضلانی که هر چهار اندام را تحت تأثیر قرار می دهد.

فلج بل: وضعیتی است که منجر به ضعف موقتی در عضلات صورت می شود و می تواند باعث افتادگی و درد صورت شود.

پارزی طناب صوتی: وضعیتی است که بر حرکت تارهای صوتی شما تأثیر می گذارد. این وضعیت اغلب به صدای نرم و همچنین احساس نفس نفس در هنگام صحبت منجر می شود.

گاستروپارزی: شرایطی است که به دلیل ضعف عضلات، در تخلیه معده اختلال ایجاد می کند. این بیماری با علائمی مانند تهوع، استفراغ، نفخ و احساس سیری همراه است.

پارزی تاد: شرایطی است که به دنبال تشنج رخ می دهد. این بیماری اغلب با (مونوپارزی یا همانی پارزی همراه است.

نوروسفیلیس: نوروسفیلیس هنگامی رخ می دهد که عفونت سفلیس به سیستم عصبی حمله کند. این بیماری می تواند باعث سردرد، تغییر در رفتار و زوال عقل شود.

پارزی اسپاستیک: شرایطی است که باعث تحریک بیش از حد عضلات و اسپاسم می شود. این امر به دلیل آسیب عصبی است که اغلب ناشی از شرایطی مانند سکته مغزی، MS و فلج مغزی است. درد و همچنین مشکل در فعالیت هایی مانند راه رفتن یا لباس پوشیدن از علائم این بیماری است.

علائم پارزی

ضعف عضلانی، اصلی ترین علامت این وضعیت است. سایر علائم شایع می توانند شامل موارد زیر باشند:

سفتی عضلانی

احساس سوزن سوزن شدن یا بی حسی

کاهش احساس در منطقه آسیب دیده

علائم می توانند به طور ناگهانی بروز کنند، همانطور که در مورد آسیب دیدگی سر یا نخاع وجود دارد یا ممکن است در موارد دیگر مانند بیماری ام اس به تدریج بروز کنند.

بسته به علت، علائم ممکن است موقتی یا دائمی باشند. آنها همچنین ممکن است به تدریج بدتر شوند و مانند ALS منجر به فلجی شوند.

درمان پارزی

درمان بستگی به علت ایجاد آن دارد و بر پرداختن به شرایط اساسی و بهبود کیفیت زندگی تمرکز دارد.

نمونه هایی از گزینه های درمانی احتمالی عبارتند از:

فیزیوتراپی: فیزیوتراپی از تکنیک هایی مانند ورزش و ماساژ برای کمک به تقویت تحرک، بهبود انعطاف پذیری و دامنه حرکت و تحریک اعصاب و ماهیچه ها استفاده می کند.

کار درمانی: کاردرمانی می تواند به شما استراتژی هایی را برای انجام آسان تر فعالیت های روزانه خود یاد دهد.

دستگاه های کمکی: وسایل کمکی مواردی هستند که می توانند در تحرک و فعالیت های روزانه شما کمک کنند. مثالها عبارتند از:

واکرها

صندلی های چرخدار

دسته و دستگیره های تخصصی

داروها: در برخی موارد، داروها ممکن است به درمان بیماری پارزی کمک کنند. مثالها عبارتند از:

داروهای ضد میکروبی برای عفونت

کورتیکواستروئیدها برای کاهش فشار التهاب بر عصب

متخصص با شما همکاری می کند تا بتواند بر اساس نیاز شما روش درمانی مناسب را انتخاب کند. درمان مناسب می تواند به شما در مدیریت شرایط خود و بهبود تحرک و کیفیت زندگی کمک کند.

منبع : healthline.com

هیات تحریریه وب سایت