داروی توپیرامات چیست؟

داروی توپیرامات چیست؟

توپیرامات دارویی است که با نسخه تجویز می شود. این قرص به شکل های مختلف از قبیل: قرص های فوری، کپسول های آزاد شونده فوری، کپسول های انتشار آزاد در بازار وجود دارد و همه اشکال آن به صورت خوراکی استفاده می شود. قرص توپیرامات ۲۵، توپیرامات ۵۰ و توپیرامات ۱۰۰ رایج است.

به تنهایی انواع خاصی از تشنج را درمان می کنید (بدون استفاده از داروهای دیگر). تشنج های درمان شده تشنج های پارشیال و تشنج های تونیک-کلونیک عمومی منتشر هستند.

انواع خاصی از تشنج را در ترکیب با داروهای دیگر درمان می کند. تشنج های درمان شده تشنج های پارشیال، تشنج های تونیک-کلونیک عمومی و تشنج همراه با سندرم لنوکس-گاستات است.

از سردردهای میگرنی جلوگیری می کند.

نحوه عملکرد داروی توپیرامات چگونه است؟

توپیرامات متعلق به دسته ی داروهای ضد تشنج مونوساکارید جایگزین شده با سولفامات یا داروهای ضد صرع (AED) است. دسته ی دارویی به گروهی از داروها گفته می شود که به روشی مشابه عمل می کنند. این داروها اغلب برای درمان بیماری های مشابه استفاده می شوند.

نحوه ی عملکرد دقیق این دارو مشخص نیست، اما تصور می شود که روی برخی مواد شیمیایی، کانال ها، گیرنده ها و آنزیم های موجود در مغز اثر می گذارد و به کنترل تشنج و جلوگیری از میگرن کمک می نماید.

نحوه مصرف و دوز مصرفی توپیرامات چگونه است؟

این دارو را بر اساس دستور پزشک مغز و اعصاب به صورت خوراکی همراه با غذا یا بدون آن معمولاً دو بار در روز مصرف کنید.

قرص ها را کامل ببلعید زیرا شکستن آنها ممکن است طعم تلخی از خود به جای بگذارد.

برای جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه، هنگام مصرف این دارو مایعات زیادی بنوشید، مگر اینکه پزشک خلاف این امر را به شما توصیه کند.

میزان تجویز دارو بر اساس شرایط پزشکی و پاسخ به درمان است.

برای کودکان، دوز نیز بر اساس وزن است.

پزشک به تدریج دوز دارو را افزایش می دهد تا خطر ابتلا به عوارض جانبی را کاهش دهد.

این دارو باید به طور منظم استفاده شود تا شاهد تاثیر بیشتر آن باشید و برای کمک به یادآوری، هر روز آنرا در همان ساعت مصرف کنید.

شرایط قطع قرص توپیرامات:

بدون مشورت با پزشک مصرف این دارو را قطع نکنید.

با قطع ناگهانی این دارو، برخی شرایط ممکن است بدتر شود.

برای قطع دارو، ممکن است لازم باشد دوز شما به تدریج کاهش یابد.

عوارض جانبی توپیرامات چیست؟

قرص خوراکی توپیرامات باعث خواب آلودگی می شود. بنابراین تا زمان اطمینان از طریقه ی تاثیر دارو بر روی بدن، از رانندگی، استفاده از ماشین آلات یا سایر کارهایی که نیاز به هوشیاری دارند، اجتناب نمایید. همچنین این دارو می تواند عوارض جانبی دیگری ایجاد کند:

عوارض جانبی شایع:

عوارض جانبی رایج توپیرامات عبارتند از:

سوزن سوزن شدن در بازوها و پاها

افزایش خونریزی (مانند خون دماغ)

افزایش کبودی

از دست دادن اشتها

حالت تهوع

تغییر در طعم و مزه غذاها

اسهال

کاهش وزن

عصبی بودن

عفونت دستگاه تنفسی فوقانی

اختلال در گفتار

خستگی

سرگیجه

کندی واکنش

اختلال در حافظه

درد شکمی

تب

مشکلات چشمی (مانند دوبینی، تاری دید و حرکات کنترل نشده چشم)

اگر این اثرات خفیف باشند، ممکن است طی چند روز یا چند هفته از بین بروند. اگر شدت آنها بیشتر است یا از بین نمی روند، با پزشک یا داروساز خود مشورت نمایید.

عوارض جانبی جدی:

در صورت بروز عوارض جانبی جدی، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید. اگر علائم شما تهدید کننده زندگی است و یا فکر می کنید که در شرایط اورژانسی قرار دارید، با ۱۱۵ تماس بگیرید. عوارض جانبی جدی و علائم آنها می تواند شامل موارد زیر باشد:

سطح بالای آمونیاک:

گیجی

کاهش هوشیاری

خستگی

استفراغ

سنگ کلیه:

درد شدید در پشت یا پهلو

ادرار دردناک یا تکرر ادرار

ادرار صورتی، قرمز یا قهوه ای رنگ

حالت تهوع یا استفراغ

تأثیراتی در تفکر و هوشیاری:

گیجی

مشکلات تمرکز، یادآوری، توجه و صحبت کردن

مشکلات چشمی (به خصوص در ماه اول درمان):

کاهش ناگهانی توانایی دیدن فاصله ها ، با یا بدون درد و قرمزی

تجمع مایعات در چشم منجر به افزایش فشار در چشم (گلوکوم زاویه بسته ثانویه)، که می تواند باعث کاهش بینایی دائمی شود.

افکار یا اقدام به خودکشی:

افکار در مورد خودکشی یا مرگ

اقدام به خودکشی

بروز افسردگی جدید یا تشدید آن

بروز اضطراب جدید یا تشدید آن

احساس تحریک یا بی قراری

وحشت زدگی

اختلال در خواب

عصبانیت

اقدام تهاجمی یا خشونت آمیز

افزایش شدید فعالیت و گفتگو (شیدایی)

سایر رفتارهای غیر معمول یا تغییرات خلقی